پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 225939
اميد دوميداني ايران از ريو خداحافظي کرد
تاریخ انتشار : 1395/05/23 08:44:34
نمایش : 1525
احسان حدادي، محمود صميمي و ليلا رجبي در دور مقدماتي پرتاب هاي ديسک و وزنه از دور رقابت ها حذف شدند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، امروز دو دو و ميداني کار ايراني در پرتاب ديسک کار خود را آغاز مي کنند که دارنده مدال نقره المپيک لندن يکي از آنها خواهد بود. احسان حدادي و محمود صميمي امروز پرتاب هاي خود را انجام مي دهند که شرايطي اينچنيني خواهند داشت:

 

*1 -  پرتاب ديسک

 

پرتاب ديسک بخاطر تک مدال نفره المپيک لندن  ، مورد توجه ترين رشته دووميداني نزد ايرانيها است  . تعداد شرکت کنندگان اين رشته در الميپک ريو 30 نفر است که همگي موفق به کسب رکورد ورودي المپيک (65.00 متر) شده اند. بغير از دو شرکت کننده ايراني (احسان حدادي و محمود صميمي) ، ويکاس گودا نايب قهرمان بازيهاي آسيايي 2014 از هند هم ديگر پرتابگري است که از قاره آسيا در اين رقابتها حضور دارد.

 

 *شانسهاي قهرماني

 

طي  6 ماه گذشته در تورنمنتهاي مختلف کشوري يا جهاني ،  4  نفر بالاي 68 متر و 7 نفر رکوردي بالاتر از 67 متر پرتاب داشته اند  تا پيش بيني يک رقابت سنگين و مهيج را در رقابتهاي پرتاب ريسک المپيک ريو داشته باشيم.

شانس اول قهرماني ، پيوتر مالاچوفسکي لهستاني دارنده طلاي مسابقات جهاني 2015 ،  نايب قهرمان المپيک 2008 و نفر اول رنکينگ ياف (فدراسيون بين المللي دووميداني ) است . مالاچوفسکي در رقابتهاي مختلف امسال 4 بار پرتابهاي بالاي 68 متر داشته است و در آماده ترين وضعيت  به برزيل آماده است تا ناکامي در رقابتهاي المپيک لندن (رتبه پنجم) را جبران کند.  

روبرت هارتينگ چهره نام آشناي آلماني و قهرمان المپيک لندن شانس دوم قهرماني است . هارتينگ عليرغم کمي نزول نسبت به سالهاي 2013 و 2014 دو ماه قبل مجددا به رکورد بالاي 68 متر رسيد تا آمادگي خوب خود را به رخ حريفان بکشاند.

سومين شانس قهرماني گرد کانتر پرتابگر کهنه کار استونيايي و دارنده دو طلا و برنز از رقابتهاي المپيک 2008 و 2012 است. هر چند رکوردهاي کانتر نسبت به عملکرد استثنايي اش در يک دهه قبل نزول چشمگيري  داشته است اما تجربه بالاي کانتر و عملکرد باثباتش در حساس ترين رقابتها مي تواند سومين مدال المپيکي را براي وي بهمراه داشته باشد.  

بعد از اين سه نفر شانسهاي بعدي مدال دو چهره جوانتر هستند اولي کريستوف هارتينگ (برادر کوچکتر روبرت) که موفق شد امسال در داسائو آلمان به رکورد 68.06 برسد. دومي فدريک داکرِس جامائيکايي و 22 ساله است که 4 ماه قبل در کاليفرنيا از مرز 68 متر عبور  کرد تا جامائيکا پس از غيبت کريستوفر مورگان نفر دوم رنکينگ جهاني همچنان اميدوار به کسب مدال در اين رقابتها باشد .

ديگر شانسهاي مدال فيليپ ميلانوف پرتابگر بلغاريي الاصل تيم بلژيک و دارنده نقره جهاني 2015 ، روبرت اوربانک لهستاني دارنده برنز جهاني 2015 ، زولتان کواگو پرتابگر کهنه کار مجارستاني و دارنده نقره المپيک آتن 2004 ، دانيل جاسينسکي از آلمان ، گرهارد ماير و لوکاس وايس هادينگر هر دو از اتريش هستند.

 

* وضعيت پرتابگرهاي ايراني

 

احسان حدادي :  احسان بخاطر پاره اي مشکلات و درگير شدن در مسائل حاشيه اي پس از المپيک لندن ، نزول چشمگيري داشته است با اينحال مهتمرين اميد ايران براي کسب افتخار در دووميداني است. احسان در 4 سال گذشته هيچ پرتابي بالاي 67 متر نداشته است و حتي بهترين رکورد  سال جاريش هم زير 65 متر است . عليرغم تمرينات مناسب چند ماه اخير احسان و رسيدن به مرز آمادگي کامل ، با اينحال تکرار پرتابهايي مشابه المپيک لندن بسيار دور از ذهن مي رسد.

رطوبت بالاي شهر ريو باعث کاهش عملکرد مثبت پرتابگران در رقابتهاي امسال مي شود اما بعيد است هيچ پرتابگري با رکورد کمتر از 68 متر و يا نزديک آن به مدال برسد . اينبار اميداوريم تا تجربه بالاي و فيزيک بدني استثنايي احسان راهگشا شود و يکبار ديگر پرچم ايران در استاديوم ژائو هاولانژ ريو برافراشته گردد.

 

**پيش بيني نتيجه : صعود به فينال و کسب رتبه بين 6 تا 10

نتيجه: احسان حدادي در پرتاب اول خود ديسک را تا فاصله 86/57 متر پرتاب کرد که رکورد مطلبوبي از نظر خودش هم نبود.

او در پرتاب دوم 92/59 پرتاب کرد تا اوضاع کمي بهتر از قبل شود اما براي صعود نياز به رکوردي بهتر داشت.

پرتاب سوم او هم 60/15 متر را طي کرد تا او از راهيابي به فينال جا بماند.

*محمود صميمي : محمود صميمي هر چند با رکورد 64.67 در 21 سالگي يک ظهور طوفاني در ورزش ايران داشت اما به يکباره عملکرد صعوديش متوقف و حتي نزولي شد. اما دونده 28 ساله کشورمان به لطف تمرينات مناسب و عملکرد خوب در رقابتهاي بين المللي زومباتلي مجارستان 2016 توانست رکورد شخصي خودش را به مرز 65 متر برساند و سهميه مسابقات المپيک را کسب کند.

 

 

هرچند که شانس کسب مدال براي صميمي خارج از تصور است اما صميمي اگر بتواند به مرز رکورد 65 متر برسد هم امکان صعود جزء 12 نفر فينال را دارد و هم با ارتقاي امتياز خود مي تواند در رنکينگ 30 نفره ياف قرار کيرد تا راهش براي حضور در رقابتهاي جام الماس هموار شود . حضوري که  مي تواند روزهاي بهتري از نظر مالي و ورزشي براي صميمي بهمراه داشته باشد و تجربه اي که قطعا در رقابتهاي آسيايي آينده بسيار به کار مي آيد.

 

پيش بيني نتيجه : کسب رتبه بين 12 تا 24

نتيجه: محمود صميمي نمايش قابل قبولي حتي از نظر خودش هم نداشت و در پايان 94/56 بهترين پرتاب او بود تا در مکان چهاردهم قرار بگيرد.

مروري بر رقابتهاي دوميداني المپيک و وضعيت ورزشکاران ايراني

 

2- پرش طول

 

پرش طول جزء اولين رشته هاي المپيک است که از ديرباز ريشه در فرهنگ  آدميان داشته است . رشته اي که قهرمانان افسانه اي چون باب بيمون صاحب يکي از  طولاني ترين رکورد تاريخ دووميداني و کارل لوئيس پرافتخارترين دونده تاريخ المپيک را دارد و به طور سنتي مدالهايش به آمريکن آفريکنها مي رسد.  طي سالهاي اخير و با خداحافظي دوايت فيليپس آمريکايي عملا اين رشته از يک قهرمان صاحب نام خالي مانده است.  27 نفر در مسابقات المپيک حضور دارند که تنها يک نفر با وايلد کارت به مسابقات راهيافته است. از آسيا بغير از محمد ارزنده سه نفر از چين و يک نفر از هند حضور دارند که وانگ جينان چيني شانس بالايي براي کسب مدال دارد.

شانسهاي قهرماني

 

طي  6 ماه گذشته 4 نفر  بالاي  بالاي 8.40 و 5 نفر  بالاي 8.30 پريده اند و پيش بيني مي شود برخلاف المپيک لندن که  افت زيادي در رکوردهاي پرش طول داشتيم اينبار رقابت مهيجي را در ريو شاهد باشيم.

شانس اول قهرماني ، گرگ راثرفورد بريتانيايي قهرمان مسابقات جهاني 2015 و قهرمان مسابقات المپيک 2012 لندن باشد. رکورد راثرفورد اگرچه 8.51 است امابا توجه به نزول يکسال اخيرش ، اگر نتواند رکوردهاي يکسال گذشته خود را بهبود ببخشد امکان قهرماني مجددش بسيار سخت مي شود.   

شانس دوم قهرماني  پديده تازه دووميداني جاريون لاوسن 22 ساله از آمريکاست که دو ماه قبل از رکورد 8.58 هم عبور کرد . جاريون لاوسن دونده دو سرعت بوده که به پرش طول تغيير رشته داده است. سرعت بالاي لاوسن قبل از پرش يکي از بزرگترين مزيتهايي است که او را از ساير پرش کننده ها متمايز مي سازد

شانس سوم قهرماني جف هندرسون آمريکايي است که گرچه  امسال يک نزول مقطعي داشته است اما بهترين پرش کننده 2015 با دوبار عبور از مرز 8.50 بوده است . هندرسون با يک بدشانسي تمام عيار دستش از مدال طلا در مسابقات جهاني 2015 کوتاه ماند.

ديگر شانسهاي مدال  مايک هارتفلد از آمريکا ، فابريک لاپير استراليايي و دارنده نقره جهاني 2015 ، وانگ جينان از چين دارنده برنز جهاني 2015 ، مايکل تورنئوس پرش کننده کنکوئي الاصل تيم سوئد و صاحب سومين رکورد ثبت شده در 2016 و راشول ساماي از آفريقاي جنوبي هستند.

-  وضعيت ورزشکارهاي ايراني

 

محمد ارزنده پس از يک فراز و نشيب 4 ساله در آخرين تورنمنت پيش از المپيک موفق شد به رکوردي که 4 سال قبل در تهران برجاي گذاشته بود (8.17) نزديک شود و با رکورد 8.16 سهميه المپيک را کسب نمايد. ارزنده با اين رکورد حتي در المپيک لندن مي توانست مدال نقره را بگيرد با اينحال به نظر مي آيد سطح کيفي مسابقات ريو 2016 به مراتب بالاتر از المپيک لندن باشد.

ارزنده با 8.16 در رتبه 24 ام دونده هاي 2016 است و احتمال کسب مدالش بسيار اندک مي باشد.هدف اصلي ارزنده بايد حضور در 12 نفر و صعود به فينال مسابقات باشد از اينرو برخلاف دونده هاي صاحب نام که انرژي اصلي خود را براي دور نهايي ذخيره مي کنند  ارزنده بايد از تمام توان خود در مسابقات مقدماتي استفاده نمايد. حضور يک ايراني در فينال رقابتي که بطور سنتي در تملک ورزشکارهاي آمريکن-آفريقايي است  افتخار بزرگي است که ارزشش کمتر از مدال نيست.

پيش بيني نتيجه : صعود به فينال و کسب رتبه بين 10 تا 12

3- پياده روي 20 کيلومتر

 

پياده روي 20 کيلومتر رشته اي است که به مرور بخاطر دونده هاي چيني و ژاپني ، از تملک دونده هاي اروپايي و آمريکاي لاتين  خارج و در تملک آسيايي ها در مي آيد . بهترين رکوردهاي سالهاي اخير از جمله سه رکورد برتر 2016 که به ژاپنيها تعلق دارد در اختيار ورزشکاران آسيايي است. 86 دونده در مسابقات ريو شرکت مي کنند و دونده هاي برتر اين رشته بطور معمول در هر دو رشته 20 کيلومتر و 50 کيلومتر پياده روي مي کنند

شانسهاي قهرماني

 

رقابتهاي پياده روي 20 کيلومتر مثل ساير رشته هاي استقامتي ، بسيار نزديک و نفسگير است و يک دونده با يک اشتباه ممکن است 4-5 رتبه سقوط کند.

شانس اول قهرماني اين رشته  وانگ ژن دونده چيني مقام سوم المپيک لندن 2012 و نايب قهرمان مسابقات جهاني 2015 است.  ساير شانسها ميگوئل آنجل لوپز اسپانيايي قهرمان مسابقات جهاني 2015 و نايب قهرمان جهاني 2013 ، چن دينگ از چين قهرمان المپيک لندن ، ايکي تاکاشا پديده 22 ساله ژاپني و صاحب بهترين رکورد 2016 ،  ايساوا فوجي سيما ژاپني دارنده دومين رکورد 2016 ، برتراند مولينت از فرانسه ، ساموئل گاسيمبا از کنيا ، پروسس کالستروم سوئدي ، يانکي گومز کانادايي و کريستوفر لينکه از آلمان هستند.

 

-  وضعيت ورزشکارهاي ايراني

 

حميد زوراوند : کسب سهميه المپيک در رشته پياده روي براي دومين بار متوالي و حضور در ميدان المپيک بسيار با ارزش است. فاصله زورآوند با دونده هاي برتر اين رقابتها بيش از دو دقيقه است و زورآوند شانسي براي مدال يا رتبه زير 50 را ندارد. زورآوند اگر رکورد ملي را در اين مسابقات ارتقاء دهد عملکرد قابل ملاحظه اي است

پيش بيني نتيجه : کسب رتبه بين 60 تا 80

 

 

* حميدرضا زورآوند ؛ پياده روي

 

ايران قبل از اين و در المپيک 2012 هم يک نماينده در ماده پياده‌روي به نام ابراهيم رحيميان داشت اما اين در حالي است که امسال و در المپيک 2016 ريو حميدرضا زورآوند به نمايندگي از ايران در پياده روي حضور خواهد داشت. اين ورزشکار 26 ساله همداني که 1.75 قد و 60 کيلو وزن دارد که در سال 2016 در رقابت هاي دوي در ژاپن با ثبت زمان 1:22:52 جواز حضور در بازي هاي المپيک 2106 ريو را کسب کند و نماينده کشورمان در اين بازي ها شود. رکورد او با نفرات اول اين ماده زياد است اما گذشت او از خط پايان مي تواند براي او نتيجه خوبي باشد.

 

برنامه دو و ميداني کاران در روز هفتم:

 

* جمعه 12 آگوست؛ 22 مرداد

دووميداني (پرتاب ديسک) ـ احسان حدادي و محمود صميمي

ساعت 17 ـ مقدماتي

دووميداني (پرتاب وزنه‌ زنان ) ـ ليلا رجبي

ساعت 17 ـ مقدماتي

دووميداني (پياده‌روي) ـ حميد زورآوند

ساعت 22

منبع:ورزش3

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html